رئيس التحرير
عصام كامل

بالفيديو والصور.. "فيتو" ترصد جنون الأسعار في الأسواق.. الباعة: "إحنا هنعمل إيه؟ بنشتري الحاجة غالية وبنبيعها غالية"..المواطنون: "هنجيب منين نسرق ولا نأكل نفسنا؟"


بعد قرار مجلس الوزراء بالبدء في جولة جديدة من التخفيضات في أسعار بعض السلع الغذائية والأساسية، بنسبة خصم تتراوح ما بين %10 و%15، وذلك خلال الفترة من 5 وحتى 15 أبريل الجارى في كل فروع شركات تجارة السلع والمجمعات الاستهلاكية التابعة للشركة القابضة للصناعات الغذائية، على الجانب الآخر ارتفعت الأسعار في الأسواق نتيجة عدم المراقبة من الجهات المختصة والمواطن هو الضحية الوحيدة في النهاية.


"فيتو" رصدت معاناة المواطنين مع غلاء الأسعار وعدم ضبط الأسواق مما زاد من جشع بعض التجار.

"كل حاجة غالية.. نعمل إيه يعنى ناكل نفسنا؟" هذا هو لسان حال السيدات في إحدى الأسواق الشعبية بـ الجيزة، قالت إحدى السيدات " والله حرام كيلو الطماطم بقى بـ 6 جنيهات واحنا غلابة هنجيب منين وكل حاجه غليت واللى بيغلى مش بينزل تانى".

أخرى قالت " احنا عارفين أن مع بداية الصيف الأسعار بتزيد بس مش للدرجة دى، أنا مصروفى كله 400 جنيه أعيش إزاى أنا وعيالى.. هنجيب منين نسرق يعنى؟"

خلال جولة " فيتو " داخل السوق اتضح أن الشكوى ليست من المواطنين فقط لكن هناك شكاوى من الباعة بسبب ارتفاع أسعار البضائع الواردة لهم من التجار، وقال أحد الباعة " إحنا هنعمل إيه يعنى؟.. الخضار بينزل لينا غالى من التجار وإحنا غصب عننا بنغلى على الزبون.. وعلى فكرة دى حاجة مش كويسة لأن كل البضاعة ما بتكون غالية إحنا مكسبنا بيكون قليل لإننا بنبيع قليل.. والله العظيم إحنا نفسنا كيلو الطماطم يكون بربع جنيه".
الجريدة الرسمية