رئيس التحرير
عصام كامل

عنف سلمى


1- رئيس الوزراء يتحدث بفجاجة ويقول سنضرب بيد من حديد، وأكيد نسى يقول حديد سلمى وبعد زيارته لمعسكر الأمن المركزى موافقا على تسليح الداخلية فى مواجهة المتظاهرين أعتقد أن الغرض كان تسليح الداخلية وتشليح المتظاهرين وأطمئن سيادتك أن المواطن الذى تم تعريته قد عرى نظامك معاه.

2- النائب العام يأمر بضبط وإحضار أى كائن بشرى لابس قناع أسود أو حتى فوشيا ويحث المواطنين قبل الشرطة على القبض عليهم فورا ولكن بطريقة سلمية واوعوا تقلعوه القناع (سلاح الجريمة) قلعوه البنطلون بس.
3- حصار سجن بورسعيد كان حصارا سلميا مثله مثل حصار المحكمة الدستورية ومدينة الإنتاج الإعلامى حتى القتل العشوائى والذى حصد أكثر من 40 قتيلاً كان قتلا سلميا وطبعا كالعادة الشرطة لم تطلق رصاصة واحدة وحتى لو فيه رصاصة طلعت بطريق الخطأ فإنها رصاصة سلمية.
4- رئيس الجمهورية فى ألمانيا يتحدث عن سبب قتل شعب بورسعيد قائلا إن البلطجية حاولوا إسقاط طائرة عسكرية فنجحت قوات ..... مش عارف أى قوات ؟؟!! الشرطة لأ طبعا.. الشرطة معندهاش رصاص قاتل، الجيش .. لأ طبعا .. الجيش لا يصوب رصاصة للمواطنين، البلطجية.. لأ طبعا.. البلطجية كانوا بيصوبوا على الطائرة مش على المواطنين.. أُمال مين اللى قتل الأبرياء يا ريسنا ... يا مثبت العقل والتصريحات يارب.
5- اجتماع السياسيين لوقف العنف فى الأزهر بيفكرنى لما يجتمع طرفين الطرف الأول بيبيع عربية مش باسمه والطرف الآخر بيشترى العربية وهو ممعهوش فلوس طب واحنا مالنا باتفقاتكم وعلى فكرة خيرت هيصغركم كالعادة.
6- بعد سقوط شهداء فى عصر مرسى عندنا حاجة من اتنين إما محاكمة الرئيس الحالى أو مبروك البراءة لمبارك.
7- حظر التجول وقانون الطوارئ لمدن القناة وبعده بساعتين كسر هذا القرار الجمهورى من شعب عظيم دمه خفيف أعتقد يا ريس أن أمامك حل من اتنين:
إما كفاية قرارات داخلية وقضيها زيارات خارجية أو كفاية رياسة وارجع للتدريس.
8- تصريح المرشد بأن ما يحدث الآن إثراء للحياة السياسية مع دعوته لنبذ التخوين والإقصاء.. التعليق الوحيد أن المرشد كان يوجه كلامه للمرشد.
9- تصريحات العريان على قرار محكمة مذبحة بورسعيد بإحالة 21 للمفتى بأن هذا القرار أول انتصار للثورة.. على فكرة يا أخ عريان ريسك قال أمام الاتحادية إن القضاء مسيس وبيجتمع فى حارة مزنوقة أو مكتب برا المحكمة وبيطلع أحكام على الدواق.. نصدق مين الريس الذى يقاوم أحكام القضاء ولا ينفذها ولا سيادتك يا عريان ولا أنت كنت موجه كلامك لليهود .. كيف تلومون شعب بورسعيد حين تشكك فى الحكم إذا كنتم أنتم الذين زرعتم التشكك فى أحكام القضاء ولا تشككم كان سلمى زى عنفكم.
10- الإخوان وسط نزيف الدماء تعقد مؤتمرا يوم 25/1/2013 مع الحلاقين تحت مسمى نحو حلاقة آمنة.. أعتقد أنكم تناسيتم كلمة حلاقة سلمية ثم هما المصريين ناقصين حلاقة.
11- تصريحات وزير العدل عن مشروع قانون قمع المظاهرات هو منع تغطية الوجه فى المظاهرات حتى للمنتقبات .. يا راجل هو أنت عايز تقلع الستات زى ما قلعتوا الرجالة عموما طلعوا قوانين براحتكم وأصدروا قرارات بالهبل واحنا نوعدكم مش هنفذ قوانينكم ولا قراراتكم وهنفضل نسخر منها يمكن تحسوا إن كل اللى انتوا بتعملوه لا يمس المواطن البسيط بأى خير والحالة من سيئ إلى أسوأ إلى ملط.
12- تصريحات حازم أبوإسماعيل يوم 30/1/2013 معلقا على العنف .... والله العظيم ما فهمت منها أى حاجة ولا يسعنى غير أن أقول له أنا سعيد جداً إنك قولت الكلام البولولم ده شفتوا بقا إن العنف من جميع الأطراف طلع عنف سلمى.
• وعلى رأى واحد صاحبى مات من الضحك.. حاجتين بس بيضحكونى باسم يوسف وتصريحات الإخوان.

الجريدة الرسمية