رئيس التحرير
عصام كامل

مظهر شاهين يطالب بإلغاء الدعم أو إعادة هيكلته


طالب مظهر شاهين إمام وخطيب مسجد عمر مكرم، بإلغاء الدعم أو إعادة هيكلته بحيث لا يستفيد منه إلا الفقير فقط.

وقال شاهين في تدوينة على صفحته بموقع "فيس بوك":
"أطالب بإلغاء الدعم فورا أو إعادة هيكلته بحيث لا يستفيد منه إلا الفقير فقط....مصيبتنا إننا دافنين رؤوسنا في الرمال وبنهرب من الواقع.. وكل مسئول خايف يواجه المشاكل بواقعية..خايف من الناس واﻹعلام أو بيتاجر به سياسيا".


وأضاف:
"الدعم هو أكبر مصيبة بتعاني منها مصر...لا يصل لمستحقيه..وخصوصا دعم الخبز والبترول اللي بيكلف الدولة مليارات..يعني الغني بيستفيد منه قبل الفقير...وهو الفقير عنده سيارة أساسا..يعني يعقل أن الأجانب اللي موجودين في مصر ياخدو نصيبهم من دعم العيش والبنزين...أصحاب المزارع بيأكلو العيش للفراخ..وأصحاب الفنادق والقري والمنتجعات السياحية بياخدو السولار مدعم..والسفارات الأجنبية بتاخد بنزين مدعم...وبعض أصحاب المخابز بيسرقو الدقيق المدعم.واحنا بنشحت..لابد من إعادة النظر في منظومة الدعم..الغوه وادعموا الفقراء ماديا...بسرعة يا عالم...مصر بتسقط واحنا نايمين".

وتابع شاهين:
"المستفيدين من الدعم هم رجال الأعمال والأغنياء والأجانب..وعشان كدة بيضحكوا على الغلابة ومفهمينهم اننا عاملينه عشانكم ولن نسمح بإلغاؤه..الحكومة تشوف نصيب الفقير كم من دعم الخبز والسلع التموينية وتدفعه كاش وتحرر سعر الدقيق والبنزين والسولار تقسيم المستهلك إلى شرائح وتحول الدعم اللي يفيض لبناء المدارس وتطوير المستشفيات والتأمين الصحي والبحث العلمي..لو عملنا كدة هنبقي دولة عظمي في 10 سنوات..".



الجريدة الرسمية