رئيس التحرير
عصام كامل

نشطاء يلومون مرسى على صفحته بالفيس بوك .. محمود الطباخ: اتقى ربنا فينا.. أرت نميرى: انشف واحبسهم .. علاء جمال: كن رئيسا لمصر.. أحمد سامى: لا تخسر العالم بإيران.. محمد الحداد: هدعى عليك بإيه!

الرئيس محمد مرسي
الرئيس محمد مرسي

قدم نشطاء الفيس بوك عددًا من النصائح للرئيس مرسى على صفحته الرسمية على "فيس بوك"، وأحيانا أخرى تأخذ النصائح شكل اللوم أو الرفض للسياسة التى يتبعها الرئيس.

"اتقى ربنا فينا".
محمود أحمد الطباخ، كتب للرئيس مرسى "اتقى ربنا فينا يا ريس لو بتحب مصر كفاية لحد كده"
وحذره الصقر الذهبى قائلًا: "سيادة الرئيس محمد مرسى أمانة عليك حافظ على مصر وشعبها قبل ما يقوم الطوفان علشان صدقنى لو الطوفان قام عليك لا أنت ولا الإخوان ولا جماعة حماس هيعرفوا يهدوه ولا ينيموه حمى الله مصر وشعبها آمين"

"انشف واحبسهم"
وحرض من أطلق على نفسه سيكيولبيتر أرت نميرى على المعارضة قائلا "إنجز ياريس ..السادات حبس 1800 شخصية عامة وحبس شنودة نفسه لما حس بمحاولة انقلاب وأنت عمال تطبطب على خمسة ... هدفهم خراب مصر وحماية مصالحهم ومصالح أعوان النظام القديم، انشف شوية زهقنا منهم بقا هيخربوها.. انجز بقا ياريس لوسكت أكتر من كده هما كمان هيتطاولوا أكتر من كده."

الناشطة أميرة أبو حسين قالت: " الشارع لنا. نساء مصر الآن تحملن السكاكين فى مواجهة الإرهاب الجنسى خلال مسيرة الشارع لنا، حقنا ناخده بإيدينا، ستات مصر بتقول كلمتها الآن فى شوارع القاهرة.... طبعا أنت مش حاسس بحاجة !! سيدات مصر نازلة بالسكاكين .. أنت عارف ده معناه إيه!"
"خد بالك ياريس"
مها جمال أبدت تخوفها قائلة: "يا ريس اللى حصل فى تونس يخلينا نخاف إنهم يقتلوا أى حد من الليبراليين ويلبسوها فى الإخوان يا ريس التويتة بتاعة البرادعى دايما بتكون قبل أى أزمة ومينفعش أن يكون كل تصرفاتك رد فعل لازم تسبق وخد بالك هما ابتدوا بأن محمد الجندى اتعذب فى الأمن المركزى وبعدين يا ريس لازم تتصرف بسرعة قبل اللى حصل فى تونس يحصل فى مصر يا رب احمى مصر"
"كن رئيسا لمصر"
وقال له علاء جمال  "سيادة الرئيس مرسى إذا كنت تريد حكم مصر يجب أن تكون رئيسا لكل المصريين أنا كنت من منتخبيك ومؤيديك ولكنى الآن حزين على أن القدر رما بمصر فى أحضان عشيرتك، التاريخ لن يرحمك سيادة الرئيس أرجوك اتخذ القرار المناسب وكن رئيسا لى ولمصر
"لا تخسر العالم بإيران".
أحمد سامى قال: "النهارده كنت بتكلم مع المدير الإقليمى وهو ألمانى الجنسية ..أنا بتعامل مع الرجل من 4 سنين تقريبا وهو فى رأيى من الشخصيات المتزنة ...المهم...كنا بنتكلم عن دكتور مرسى، وطبعا أول حاجة علق عليها هو الصديق الجديد لمصر ومرسى وهو نجاد.. الموضوع عندهم هو مصر رايحة على فين ...اتكلمنا كمان على زيارة الريس لألمانيا ...وده كان تعليقه "إن السياسيين فى ألمانيا لم يتقبلوا أن يأتى مرسى كزائر لألمانيا (رأس الاتحاد الأوروبى) لأول مرة ويقوم بتلاوة النصائح والتحذيرات عن سياسات ألمانيا فى الوقت اللى تعيش فيها مصر حالة من عدم الاستقرار" لاقى هذا من جانبهم كثير من الاستياء بعد أن كانوا متحمسين لأن يستمعوا للرجل الذى أتت به الثورة ثم أصوات غالبية الشعب المصرى على سدة أكبر دولة عربية ..وبما أن مرسى أصلا جاء طالبا للدعم والمساعدة وفى نفس الوقت ينصح ويحذر فقوبلت طلباته بالرفض وهو ما لا تفعله ألمانيا عادة على حد قوله بل وهوجم غداة زيارتة تلك فى الصحف الألمانية كما فى نظيرتها المصرية ...المشكلة فى رأيى الشخصى أن بخسارة دولة لها مثل هذا النفوذ على الاتحاد الأوروبى يعنى أن ألمانيا لن تكون الدولة الأخيرة التى نخسرها ...أتفهم أن الرئيس يريد أن يغير السياسة الخارجية ويتخلص من الهيمنة الغربية لكن لا يعنى هذا أبدا أن نخسر العالم ...لا تنسوا أن زيارة مصر للصين أولا كان لها وقع أخر ...اليوم حين يظهر أنك صديق لإيران حتى لو لم تكن تلك الحقيقة ثم تسوء علاقتك مع دولة بحجم ألمانيا ...يبقى السؤال ما مصير السياسة الخارجية لمصر بغض الطرف عن الداخلية كون الأخيرة ستكون من نصيب رئيس الوزراء القادم بنص الدستور الجديد ...هل تغيير السياسات الخارجية تعنى تكرار العزلة التى فعلها عبدالناصر بمصر...على فين العزم يا ريس ؟!"
نسرين المصرى كتبت: "رسالة إلى الرئيس الساكت عن الحق شيطان أخرس.
تعلم أن الفساد مستشرى فى جميع المؤسسات كما نعلم ونسمع من جميع الأدوات الإعلامية عن قضايا الفساد فيحاكم من ينشر ويرقى من هو مسئول عن الفساد، فهل هى شماعتكم أم أنتم تحبون الفساد جعلتنا كشعب واحد نتناحر فيما بيننا أهل وأصدقاء وأحباب وجعلت الدم فينا أرخص ما فينا وجعلت الكرامة تدهس تحت الاقدام وليت علينا ولست بخيرنا فهى مصر التى ذكرت بالقرآن الكريم ومن يسكت عن ظلم أو فساد أو إراقة للدماء يتنحى".
"آسف انى انتخبتك"
محمد الحداد قال: "هـدعى عليك بإيه خلصت فيك كل الكلام .. حسبى الله ونعم الوكيل فيك يا مرسى وربنا قادر أنه ينتقم منك ع تصرفاتك ومواقفك دى .. البلـــد بتولع وكــل يومــ بيمووت العشـرات مننــا وأنــت فى الآخـــر سايب كل الدنيا ورايح تعمل مؤتمر بتنتقد فيه أعمال العنف، أنت ضميرك أزاى مستريح وأنت بتكدب وأنت عارف إنك كداب" صعـب أصـدقك تانى يا مرسى أنـا آسف إنى انتخبتـك وحاسـس بأنى سـاهمت فى دم الشــهداء بسببك فحسبى الله ونعم الوكيل فكل تاجر دين .. عذرا على الخروج فكل ابن آدم خطاء".


الجريدة الرسمية