رئيس التحرير
عصام كامل

دماء «الإخوان» تختلط بدماء «الأقباط»..!

فيتو

كنت وزوجتي المصون- حفظها الله من كل سوء- نشاهد قناة «الجزيرة»، لمتابعة ردود أفعال القوى السياسية على الحادث المأساوي أمام كنيسة الوراق، والذي راح ضحيته 5 أشخاص وإصابة أكثر من 12 شخصا.. وإذ بالمذيع بمنتهى التأثر يستعرض أمامنا بيان جماعة الإخوان حول الحادث.. ولا أنكر أنني كمشاهد تأثرت..


فجأة وجدت المدام تخرج عن شعورها.. وتقول: ألطم ولا أشق هدومي.. هي الناس دي مش هيبطلوا كدب أبدا؟!
فقلت: خير بس فيه إيه؟!

- بيان الإخوان بيقول إن 3 من المصابين في حادث الكنيسة أعضاء بالجماعة وإنهم كانوا رايحين لتهنئة إخوانهم الأقباط فاختلطت دماؤهم بدمائهم.. دا ناقص يقولوا إن العروسة إخوانية مسيحية..!

- عادي ما الإخوان ليهم أصدقاء من الأقباط.. زي المفكر القبطي رفيق حبيب، نائب رئيس حزب الحرية والعدالة.. الذراع السياسية للإخوان..

- والنبي إنت على نياتك.. الإخوان والأقباط أصدقاء بأمارة إيه.. بأمارة ما بيهينوا بابا الأقباط.. وبيتريقوا عليه.. وبيتهموه بأبشع الاتهامات.. وبيقولوا إن المسيحيين هما إللي عاوزين يقضوا على المشروع الإسلامي.. ولا هما ناسيين؟!.. ولا يكونشي افتكروا إن الشعب نسي ألاعيبهم وعمايلهم السودا وكذبهم المفضوح..؟!

- جايز يكونوا تابوا وأنابوا إلى الله..

- تابوا إزاي وهما بيقتلوا في جنودنا وبيحرقوا مؤسساتنا.. ويدمروا المرافق العامة.. إنت ناسي عملوا وبيعملوا إيه في سينا ورفح والإسماعيلية والسويس وبورسعيد والمنيا وقنا وأسيوط وسوهاج والقاهرة الإسكندرية.. الناس دي فعلا هيقضوا على أولادهم لو استمروا في سياسيتهم المفضوحة دي..

- سياسة إيه؟

- يقتلوا القتيل ويمشوا في جنازته..!
الجريدة الرسمية