رئيس التحرير
عصام كامل

"مبارك" لـ"النيابة": "الله يخرب بيتكو انتو عاوزين تطلعوني حرامي"

 الرئيس الأسبق حسني
الرئيس الأسبق حسني مبارك

كشف الرئيس الأسبق حسني مبارك، حقيقة ما أثير بشأن امتلاكه هو وزوجته سوزان ثابت، ونجليه "علاء، وجمال" وزوجاتهما هايدي راسخ، وخديجة الجمال 9 مليارات جنيه، وفقا لتقارير هيئة الرقابة الإدارية، وجهاز الكسب غير المشروع، والجهاز المركزي للمحاسبات.

ويقول "مبارك"، في حوار مع طبيبه الخاص وفقاً للتسجيلات الصوتية التي تنفرد بنشرها الزميلة "اليوم السابع": "الشيخ زايد كان مدى قرض لروسيا أيام حرب الخليج بمليار يورو فقلتله عايزين نشتري طيارات هليكوبتر بيهم من روسيا طيارات قوية، مسألش ليه ولا بكام علي طول قالي نفذ وأيام حرب الخليج شفته كانوا شاريين طيارات إير باص من فرنسا فراح باعهم وإداني بيهم معونة ٩ مليارات موجودين في البنك المركزي في حساب الدولة".

قاطعه الطبيب: "ما هما بيقولوا مبارك عنده ٩ مليارات".. رد الرئيس الأسبق، "ما هما دول".. فأمن الطبيب علي كلامه قائلا، "أنا قريت تصريحات لمدير البنك المركزي في الأهرام من ٣ شهور بيقول فيها، إن مفيش مليم خرج من مصر ولا شنط ولا حاجة ولما سألوه متكلمتش ليه وقتها قال، إن الموجة كانت عالية ومقدرش أتكلم".

فأوضح مبارك، "البنك المركزي ده بنك الحكومة الي يحط فلوس فيه تبقي بتاعة الحكومة ..فكان الشيخ زياد يحولي علي البنك المركزي مش على بنك تجاري والبنك المركزي ميفتحش حساب خاص لحد وجيه.. بتاع النيابة بيحقق برضه قولتله انت عاوز إيه شوف أنا هقولك على كل حاجة علشان ترتاحوا هقولك اتحول للسعودية كام ولفلان كان ومش عارف ونرجع الفلوس بقي.. قالولي لا إنت كده تعمل أزمة في الاحتياطي النقدي في البلد.. طيب أومال إيه الله يخرب بيتكو انتو عاوزين تطلعوني حرامي".

كان المستشار محمود الحفناوي، المحامي العام بالمكتب الفني للنائب العام، قد قال: إن قيمة الثروة التي حققها الرئيس السابق، حسني مبارك، وزوجته سوزان ثابت، ونجلاه «علاء، وجمال» وزوجاتهما هايدي راسخ، وخديجة الجمال تبلغ 9 مليارات جنيه، وفقا لما أكدته تقارير هيئة الرقابة الإدارية، وجهاز الكسب غير المشروع، والجهاز المركزي للمحاسبات.

الجريدة الرسمية