رئيس التحرير
عصام كامل

مبارك: استلمت البلد متفككة عليها ٥٧ مليار دولار ديون

صورة ارشيفية
صورة ارشيفية

قال الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك: "أنا كنت مستلم البلد متفككة عليها ٥٧ مليار دولار ديون.. مكناش قادرين ندفع قسط سنوي من الفوائد.. وكان لازم نشتري أدوية وقمح في السنة فوقعنا مع صندوق النقد شوية وخلصت من صندوق النقد طلعلي جورج بوش الأب.. قولتله في اليابان مرة في زيارة يا جورج انت مبتساعدنيش مع صندوق النكد ده ليه؟.. فرد قالي لا إزاي؟.. قولتله الصندوق كل سنة عايز يرفع الفايدة يا إما يربطها برفع الدعم وأسعار البنزين وأنا مقدرش أعمل الحاجات ديه؟.

ويضيف في الحلقة الثالثة من حديثه المسجل والذي تنشره الزميلة "اليوم السابع غدا: "قولتله قوم كلمه دلوقتي كانت الساعة حوالي ١٢ بالليل هناك وبتوقيتهم ١٢ الضهر.. فكلمه وقاله اقبل بالبرنامج اللي حطاه مصر دون تغيير.. ساعتها كانت حكومة الدكتور عاطف صدقي فكلمني بعدها وقالي هو إيه اللي حصل؟ بعد ما كان الصندوق متشددا معانا دلوقتي بيقبل برنامجنا بلا تعديل؟ فعلق الطبيب الخاص قائلا: "كانت مهمة العلاقات الدولية ديه في إدارة البلاد".

يقول الطبيب لمبارك: "بيقولوا على المنايفة عندهم درجة ذكاء عالية ياريس"؛ فيضحك مبارك بصوت عال لفترة، وعاد الطبيب ليكمل حديث المدح: "بقولهم شوفوا المنايفة كانوا عاملين إيه في البلد.. الرئيس السادات وبعدين الرئيس مبارك تعالوا شوفوا الشراقوه عاملين فينا إيه؟" نسبة إلى مسقط رأس الرئيس السابق محمد مرسي".
الجريدة الرسمية