أشهر أغاني القنال.. محمد عبد المطلب يغني «ياسايق الغليون».. أم كلثوم تحفظ «فرحة القنال» في 4 بروفات.. وفايدة كامل تقدم «دع سمائي»
أثار قرار الراحل الرئيس جمال عبد الناصر في مثل هذا اليوم عام 1956 بـ تأميم قناة السويس شركة مساهمة مصرية فرحة المصريين بعودة الحق إليهم كما ألهبت حماس كتاب الأغنية والشعراء لتقديم الكلمات التي تعبر عن فرحة وفخر المصريين بقناتهم.
فبمجرد إعلان تأميم قناة السويس اتجهت الاذاعة المصرية إلى إعداد أغانى جماعية شعبية واتجهت إلى الشعراء لكتابة هذه الأغاني، وكان من أوائل هذه الأغاني أغنية جماعية شعبية بعنوان "قصة القنال" تحكى قصة قناة السويس منذ إنشائها حتى تأميمها على يد الرئيس الراحل جمال عبد الناصر، كتبها الشاعر الغنائي مرسي جميل عزيز واختارت الإذاعة أحمد صدقي لتلحينه، والغناء محمد قنديل، عصمت عبد العليم، حورية حسن، أجفان الأمير، وسيد إسماعيل وأخرج الأغنية للإذاعة عباس أحمد.
يقول مطلع الأغنية: افتح باب القنال.. باب الرزق الحلال / عبى وشيل وشيل وعبى..إوعى تقول الحمل ثقيل.. دق الصخر وشق البحر.. وخلى جناين العز تسيل / لجل ولادنا وعز ولادنا.. كله يهون / آدى القناة يا مصر زى ماهية.. آدى القناة الحرة فتحت بابها.. ع الدرفتين للدنيا بعد غيابها / عادت بخير الدنيا زى ماكانت.. والنصرة خلتها فى عز شبابها / وآدى المراكب فايتة متحنية.. ومن بعيد جاية ترقص ع المية.
ياسايق الغليون عدى القنال
كما غنى محمد عبد المطلب لتأميم قناة السويس “ياسايق الغليون عدى القنال عدى ”كتبها صلاح جاهين ولحنها محمود الشريف، تقول كلماتها:يا سايق الغليون عدى القنال عدى، وقبل ما تعدى، خد مننا وادى، دا اللي فحت بحر القنال جديى، عدى عدى ياسايق الغليون / بحر القنال يا كترها رماله، وجدنا فوق الكتاف شاله، بحر القنال اتبدلت حاله، وجدنا متهنى بعياله /واحنا على الشطين مفتحين العين، عارفين طريقنا منين / عدى عدى ياسايق الغليون.
كما نشرت مجلة الإذاعة عام 1957 يقول صلاح جاهين (كنت قاعد في أمان الله في البيت، وفجأة وفى يوم 26 يوليو اللى فات أمم زعيمنا قناة السويس، ولقيت نفسى فرحان ومشحون بالانفعال، جبت ورقة وقلم وكتبت "ياسايق الغليون.. عدى القنال عدى" اتصل بى سعد لبيب في التليفون وقال لى عاوز منك حاجة علشان القنال، قلت له عندى لك حاجة بس لسة حاكملها..قمت الصبح بدرى ورحت لمحمود الشريف يلحنها وجيبنا عبد المطلب يغنيها، واستغرق تسجيل الأغنية التي مدتها عشر دقائق نحو ساعة، وأخذت ثمن الأغنية خمسة جنيهات ).
محمود الشريف يتقاضى 60 جنيها
وقال الملحن محمود الشريف (أنا كنت في الإسكندرية وبعثت لي الإذاعة علشان ألحن الأغنية، رجعت مصر في نفس اليوم وصلاح جانى البيت بالليل ولم يمض الليل حتى كانت الأغنية اتلحنت بقانون وعشر كمنجات وكونترباص ورق وطبلة، وقبضت ثمن اللحن 60 جنيها ).
أم كلثوم تختار فرحة القنال
ايضا شاركت سيدة الغناء العربى فى الاحتفال بعودة القناة الى اصحابها المصريين، فغنت من كلمات صلاح جاهين أيضا وألحان محمد الموجي أغنية وطنية عن تأميم القناة كتبها صلاح جاهين باسم "عيد القنال" وغيرت أم كلثوم اسمها إلى فرحة القنال "حفظتها ام كلثوم في أربع بروفات وقام الملحن محمد الموجي بتحفيظ أعضاء الفرقة فردا فردا" الأغنية التي كتبت خصيصا بعد تأميم القنال وكتب جاهين مطلعها يقول (يأهل مصر تعالوا ع الدفة) غيرتها أم كلثوم إلى "ياولاد بلدنا تعالوا ع الدفة".
وقالت أم كلثوم كما نشرت مجلة الإذاعة: إن عبارة ياولاد بلدنا شعبية أكثر وأحلى وعبارة أهل مصر لا تنفع ألا في خطبة في مجلس الأمة، تقول كلمات الأغنية: محلاك يا مصرى وأنت على الدفة.. والنصرة عاملة ف القنال زفة.. يا ولاد بلدنا تعالوا على الضفة / شاورولهم، غنوا لهم، وقولوا لهم، ريسنا قال، مافيش محال راح الدخيل وابن البلد كفى / حيوا الرجال السمر فوق السفينة.. حيوا اللى جاهدوا علشان مايفرح وادينا / بصت لنا الدنيا وشافت عملهم.. غنت بكل لسان على كل مينا / انا قلبى فاكر لسة مين اللى جارحه.. ولولا يوم النصر ماتلم جرحه / شفت القنال في أيدين رجال من بلادى.. رفرف عليهم قلبى من كتر فرحه
كما غنى كارم محمود أغنية "تأميم القنال "من تأليف فتحى قورة، ونشرت مجلة الإذاعة كلماتها التي تقول: اكتب يا زمان صفحة جديدة... سجل في تاريخ ثورة مجيدة / طول ما أحنا رجال.. في الدنيا مفيش حاجة بعيدة / رجعت قناة السويس إلينا.. والأمر كله بقى في أيدينا / خدوها منا علشان ما كانش.. في بلدنا حاكم خايف علينا / داحنا اللى بمالنا عملناها.. وبإيد عمالنا فتحناها / وضرورى ناخذها واخذناها.. وحنجمع بيها ثروة جديدة / أممنا شركة قنال بلادنا.. اللى بنتها أرواح ولادنا/
كان رد منا على الأعادى.. أدى إحنا وأنتوا وإن عدتوا عدنا / ده بقى لهم مائة سنة وزيادة.. بينهبوا حقنا زى العادة / دلوقت بقى لمصر سيادة.. ويوماتى لها خطوة جديدة / والسد العالى حانبنيه.. ولاغيرنا يكون له نصيب فيه.
كما انطلق صوت عبد الحليم حافظ بأكثر من أغنية؛ الأولى من كلمات أحمد شفيق كامل وألحان كمال الطويل في أغنية حكاية شعب يقول (كانت الصرخة القوية.. من الميدان في إسكندرية / صرخة أطلقها جمال.. وإحنا أممنا القنال)، كما غنى عبد الحليم أيضا في السبعينيات "عاش اللى قال للرجال عدو القنال.. عاش اللى حوِّل صبرنا عزم وإصرار" من كلمات محمد حمزة وألحان بليغ حمدى، ومن كلمات محسن الخياط ومحمد الموجي غنى أيضًا "النجمة مالت ع القمر فوق في العلالي.. قالتوا شايفة يا قمر أفراح قبالي / قال القمر بينا نسهر على المينا.. ده النور على شط القنال سهران يلالي.
فايدة كامل تغنى دع سمائي
وبعد العدوان الثلاثي خرج صوت فايد كامل بأغنيتين؛ الأولى بكلمات كمال عبد الحليم وألحان على إسماعيل في أغنية "دع سمائى فسمائى محرقة.. دع قنالى فقنالى مغرقة" ومن كلمات مصطفى عبد الرحمن وألحان سيد مكاوي "دهب القنال دهبى ومالى جابه.. حما عزم ورجال / وبكرا بالسد العالى.. نحقق كل المنال.
وغنت شهرزاد من كلمات كمال عمار وألحان محمود الشريف في أغنية (سمينا وعدينا وإيد المولى ساعدتنا.
وشدت نجاة الصغيرة بأغنية جميلة من كلمات عبد الرحمن الأبنودى وألحان كمال الطويل أغنية "حسب الميعاد يا حبيبى حسب الميعاد جينا".
كما غنى سيد الملاح من ألحانه وكلمات حسيب غباشى (عدى القنال عدى.. وفى بورسعيد هدى / يا داخل المينا بالنصر هنينا.. عدى وحييى شعب حقق الانتصار/ وفتح قناله الحرة واتحدى المحال.. سلم يمينك ياللى أصدرت القرار).