رئيس التحرير
عصام كامل

نشطاء فيس بوك: الرجاء تحري الدقة لقمع الفتنة

فيتو

أطلق مجموعة من نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك وتويتر" عبر صفحاتهم الشخصية الدعوة لتحري المصداقية قبل نشر الأخبار على صفحاتهم كوسية للتصدي للفتنة التي باتت لتقضي على الشعب المصري.


جاء هذا ردا على تواتر أنباء عن تزايد أعداد القتلى والمصابين في رابعة والنهضة ومصطفى محمود، ومقتل ابنة القيادي الإخواني محمد البلتاجي هي وزوجها، وكذلك ابنة خيرت الشاطر وزوجها، ثم تكذيب هذين الخبرين، وغيرهما من الأخبار التي تم نفيها من على منصة رابعة العدوية، إلا أنها تزيد الأمور اشتعالًا.

حنان إسماعيل: راعى ما يخرج من لسانك قبل أن تكتبه، وابتعد عن الشائعات والشماتة، وادعو الله أن يخرج مصر مما هي فيه إلى الخير كله.

نهى منيب: خيرت_الشاطر‬ ماحضرش ولا فرح لبناته الـ 9 لأنه وقتها كان في معتقلات‫ مبارك، ودلوقتي مش هايقدر يحضر جنازة بنته وجوزها لأنه في معتقل ‏السيسي‬ جربت تبقي إنسان وتبطل تبقى بغبغان تشيع الفتن دون ما تتأكد.

علا عمار: طيب من شوية قالوا جوز بنت الشاطر وكدبوا ودلوقتى بنت الشاطر وبنت البلتاجى... عشان يبقوا أهم ولادهم موجودين واتقتلوا ؟! طيب لو إشاعة يبقوا تجار كالعادة لزوم الاستعطاف واستغلال النساء وأهم ولاد القيادات ولو بجد يبقوا داعمين للإرهاب ومش المفروض يكونوا في الاشتباكات اصلا

أسماء نصار: الجزيرة لو فضلت ماشية بالمعدل ده هتستلفلنا قتلى من بلد تانية

عبير صابر: تحروووووووووووووووا ربنا هيحاسبكوا لو نزلتوا أخبار كاذبة
الجريدة الرسمية