رئيس التحرير
عصام كامل

النشطاء يتصدون لانتقاد مربوحة ويكشفون سر حملة الهجوم عليها

رحمة أحمد في شخصية
رحمة أحمد في شخصية مربوحة، فيتو

مربوحة، كشف نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي عن وجود حملة ممنهجة ضد شخصية "مربوحة" التي تؤديها الفنانة رحمة أحمد، مؤكدين أن الحملة جاءت لانتقاد شخصية مربوحة، والتي وصفتها بأنها "مزعجة وصاحبة أداء أوفر".

النشطاء يتصدون لحملة الهجوم على مربوحة

انتقاد مربوحة تصدي له نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، وكشفوا عن حملة قام بها البعض، لتشويه شخصية مربوحة، مرجعين حملة انتقاد والهجوم على مربوحة لاستقطاب مسلسل "الكبير أوي الجزء السابع" لعدد من المشاهدين في وقت إذاعة برامج أخري، أخذت من مشاهديهم.

وأثارت حملة الهجوم علي شخصية، مربوحة، ردود افعال واسعة لنشطاء مواقع التواصل الاجتماعي، الذين تصدوا للحملة، مؤكدين أن الحملة ظهرت بسبب استقطاب المسلسل للمشاهدين، كاشفين عن تكرار نفس صيغة بوست الهجوم، وذلك ما أثار شكوكهم.

لجان للهجوم على مربوحة 

وعلقت داليا أبو عمر قائلة: " في حد كده... قرر انه يهاجم مربوحه ومن امبارح بقي اللجان شغاله علي الفيسبوك بنفس السيناريو وان الكبير فشل بسبب مربوحه وهجوم... معلش توقيت العرض هو اللي واجعك مش مربوحه".

الهجوم علي شخصية مربوحة، فيتو


ورد الممثل محمود مهدي فقال: "جماعة مربوحة ممكن ساعات فعلًا تكون مزعجة... عارفين مين كمان؟!.. كل ممثل وممثلة شغالين حاليًا سواء في المسلسلات أو غير المسلسلات! إحنا سوق مشاهدين متقبل علي ربيع وأوس أوس وويزو! مش مصدق ان مربوحة هي اللي بيتعمل عليها حملة!!".  

أما شيماء فقالت: "الهجوم الكبير علي رحمه أحمد بسبب مربوحة هو الشق الآخر من النجاح الكبير والسريع اللي عملته الشخصيه والممثله السنه اللي فاتت ومش ذنبها من الأول تصميم الشخصيه كان مبني على المبالغه والأفوره الفرق ان ده ضحك الناس السنه اللي فاتت والسنه دي شافوه سخيف".

مش عارفين إيه قصة مربوحة

وقالت ماريانا وجيه: "احنا كعيلة اتفرجنا علي الكبير اول حلقة سوا، كلنا ضحكنا مش عارفة ايه قصة مربوحة اللي الناس طالعة فيها".

أما محمد أسامة فقال: "حد يهاجم مربوحه ياناس دانا مش بفتح ولا بدور على حاجه غير مشاهد مربوحه". 

وعلق خالد سيف قائلًا: "هو شكل الموضوع ممنهج فعلا ومدفوع الاجر كمان... من اول ٥ دقايق الموسم ده وهجوم عالمسلسل ومربوحه ديه في كل حته".

حملة انتقاد وهجوم على مربوحة، فيتو


وقال خالد المصري: "ده زي مايكون شي ممنهج ومرتب ترتيب عالي الدقه لافساد العمل ككل وتكسير فرحة اصحاب العمل والقائمين عليه لان اكثر من بوست وكلهم وتيره واحده ونمط واحد منصب علي افشال هذا المسلسل او كسر معنويات ابطاله وكسر فرحتهم بجد شي غريب وملفت للنظر ويبقي السؤال ليه وعايزين يوصلوا لايه".

البوستات المنتشرة تثير الشكوك

أما أرو الحياة فردت قائلة: "هو انا ليه مش قادرة اشوف غير ان حملة الهجوم الكبيرة علي مربوحة وراها حد كيوت ولطيف والناس بتحبه.. #مربوحه #رحمة_احمد #الكبيرررر_اوي7".

وعلقت شيرين هلال فقالت: "الحرب النفسية اللي قايمة على مسلسل الكبير أوي7 باستهداف شخصية #مربوحه متشافة ومعروف بتخدم اهداف مين. بس الموهبة والابداع منحة رباني ولهم جمهور يدافع عنهم والارقام مبتكذبش.. كملوا انتو صرف على تفاهة قاربت المليار #الكبير_اوي"

مسلسل الكبير أوى، فيتو


وردت شيماء جابر قائلة: "وحرام البنت مربوحة اللي انتقدوها بشدة وهي لسه في أول طريقها، يعني السنة اللي فاتت طلعوا بيها سابع سما والسنادي انتقدوها بشدة، وكمان البوستات المنتشرة كوبي بيست عليها تثير الشكوك بصراحة."
وقال محمد فضل: "مربوحة افضل"
أما محمد عطا فقال: "مربوحه دي أحلي حاجة في المسلسل"
وعلق خالد كمال قائلًا: "احلى حاجه في رمضان مربوحه... #الكبير_اوي7"

ونقدم لكم من خلال موقع (فيتو)، تغطية ورصدًا مستمرًّا على مدار الـ 24 ساعة لـ أسعار الذهب، أسعار اللحوم ، أسعار الدولار ، أسعار اليورو ، أسعار العملات ، أخبار الرياضة ، أخبار مصر، أخبار اقتصاد ، أخبار المحافظات ، أخبار السياسة، ويقوم فريقنا بمتابعة حصرية لجميع الدوريات العالمية مثل الدوري الإنجليزي ، الدوري الإيطالي ، الدوري المصري، كأس مصر، دوري القسم الثاني، دوري أبطال أوروبا ، دوري أبطال أفريقيا ، دوري أبطال آسيا ، والأحداث الهامة والسياسة الخارجية والداخلية بالإضافة للنقل الحصري لـ أخبار الفن والعديد من الأنشطة الثقافية والأدبية.

الجريدة الرسمية