رئيس التحرير
عصام كامل

بالصور.. نشطاء يوضحون حقيقة استهداف أتوبيس العريش


تداول عدد من نشطاء "فيس بوك"، صورة توضحية لآثار ضرب أتوبيس العريش الذي يزعم بعض الإخوان أنه ضرب بطائرة أباتشى ويتهمون فيه القوات المسلحة، حيث يعرضون صورة الأتوبيس ومكان الضرب ومستواها، وصورة أخرى لدبابة مدمرة ضربت بطائرة أباتشى.

حيث قالوا: "توضيحا لما أثارته صفحات إخوانية عن واقعة حادث أتوبيس العمال الذي تم ضربه بالأمس وأسفر عن مقتل ٣ أشخاص حتي الآن".

ونشرت الصفحات الإخوانية، أن أباتشي مصرية هي اللي ضربت الأتوبيس وقتلت العمال والبوست ده لتوضيح كذب الادعاء بكل بساطة:
أولًا: "الصورة رقم ١ على اليسار صورة للأتوبيس اللي انضرب فعلا بقذيقة الار بي جي وتقدروا تشوفوا في الدايرة الصفرا مكان اختراق القذيفة وكمان مستوي ضربها المنخفض واللي يوضح أن القذيفة ضربت الأتوبيس من مستوي منخفض مباشر مش من مستوي مرتفع زي الطيارة مثلا".

ثانيًا: "الصورة رقم ٢ على اليمين صورة توضيحية من الحرب الصربية لمدرعة تم ضربها بطائرة أباتشي واللي بتكون مسلحة بصواريخ اسمها هيل فاير، الغرض من الصورة توضيح الطاقة التدميرية للصاروخ على المدرعة وواضح أنها مدمرة تماما وقارن بينها وبين الأتوبيس اللي ممكن تتخيلوا حيكون شاكله عامل ازاي لو كانت أباتشي هي فعلا اللي ضربته".

أضاف النشطاء: "لاحظ أن دي مدرعة، مصفحة ضد القذائف وحالها بقي كدة، فما بالك بأتوبيس مدني عادي؟

الغرض من البوست توضيح حقائق وفضح كذب الإخوان المستمر وياريت لو استفدت من البوست ده تقوم بنشره لغيرك علشان محدش يضحك عليك أو يخدعك أو يشوه صورة الجيش المصري بالباطل".
الجريدة الرسمية