رئيس التحرير
عصام كامل

"الإخوان اتجننوا".. هاشتاج للسخرية من عنف الجماعة.. نوارة: طفلة صغيرة ضربتنا بالحجارة تقول ربي أمرني.. آمنة: قالك مرسي زعيم الأمة.. لوكا: أول قرار للبرادعي هايشيل الزيت من التموين ويحط "خمرة" للإخوان

متظاهروا النهضه -
متظاهروا "النهضه" - أرشيفية

"الإخوان اتجننوا" هاشتاج دشنه النشطاء للتعبير عن سخريتهم مما يقوم به الإخوان المسلمين تحت مسمى شرعية المعزول مرسي، حتى أن أحدهم طالب بتوزع الخمور بدلًا من الزيت في التموين حتى ينسى الإخوان.

نوارة نجم: "طفلة صغيرة ضربتنا بالحجارة وكانوا بيجروها وهي تقولهم: ربي أمرني ألا ارجع.. هي ناقة ولا أيه؟ #الإخوان اتجننوا"
محمد كمال: "انا حاسس الإخوان كمان كام أسبوع هيمشوا في الشارع زي محمود حميدة.. انا حسحس وحسحس انا".
إيهاب التركي: "أهالي الحضرة بالإسكندرية قذفوا مسيرة الإخوان بالزجاجات الفارغة من البلكونات والإخوان من تحت: انزلوا لنا يا جبناء يا فلول #الإخوان اتجننوا".
سلمي بكري: "الهتاف على منصه رابعة العدوية: تسعة يعني ناين، النخبة فرانكشتاين".
آمنة على: "قالك مرسي زعيم الامة!! #الإخوان اتجننوا"
أماني سيد: "ارفع علم القاعدة وانا برمى العيال من السطوح ويقولك فصيل وطنى! عن أي وطن تتحدثون.. 20 ألف نفر في إشارة رابعه ويقولك احنا الشعب الخط الأحمر".
علياء عصام: "ايه علاقة علم القاعده والعالم السفاحة ام دقن ديه ورمى العيال من السطح بشرعيتك يا زفت الطين".
نور هشام: "ميدان رابعة فيه 3 مليون، وعند الحرس الجمهوري مليون ونص، وباقي المحافظات تعدوا التلاتين مليون.. ‏#الإخوان اتجننوا".
لوكا خالد: "أول قرار للبرادعى هايشيل الزيت من التموين ويحط خمرة علشان إخوان تشرب وتنسى ‏#الإخوان اتجننوا".
ندي عايش: "واحد على قناة اليرموك من شويه بيقول أن خالد عبد الله اكدله أن كل تويته بتكتبها بتاخد عليا فلوس وحاولوا يقنعوه بس هو رفض".
أبو حسن: "سبحان الله يعز من يشاء ويذل من يشاء اتوقع مايحدث للإخوان سببه دعوات المظلومين في سوريا عليهم لانهم دمروا البلاد بتصريحاتهم".
منة محيي: "أمريكا مع مين؟ مرسي.. حماس مع مين؟ مرسي.. إذا فمرسي هو المخلص والبرادعى هو الخائن #الإخوان اتجننوا". نوران السيد: "معلش يعني أنا مع القضية الفلسطينية والثورة السورية.. أه بس أن هما واقفين مع الإخوان في رابعة ليه إيه حشر أهلكم.
ندي أحمد: "ﺭﺳﺎﻟﺔ ﻟﺒﺘﻮﻉ ﺍﻟﺸﺮﻋﻴﻪ.. ﺭﺟﻌﻠﻲ ﺍﻟﺴﺎﺩﺍﺕ ﺍﺭﺟﻌﻠﻚ ﻣﺮﺳﻲ مش السادات بردو كان له شرعية وانتو قتلتوه؟؟؟ #الإخوان اتجننوا".
سارة عمر: "هو انتوا لسة واخدين بالكم؟ ده من زمان اصلا هو فيه دليل ع الجنان اكتر من أن حد يسلم عقله لجماعه بمرشد وفاكرينه كده هيدخل الجنة!"
شهابو: "مبروك للبرادعي رئاسة الوزارة.. يستاهل البوب فهو أول عربي يبوس انجلينا جولي وأول مسلم يرغب فتح معبد للبوذية في القاهرة #الإخوان اتجننوا".
الجريدة الرسمية