رئيس التحرير
عصام كامل

بالصور "النور قطع".. هشتاج يشعل حماس نشطاء تويتر.. فواز: ابني من كتر قطع النور جاله تهيؤات.. مؤمن: قطع النور يؤهل أبناءنا لـ"ناسا".. علياء: الأسرة لا بد أن تخصص بندًّا من ميزانيتها للشموع

فيتو

أشعل انقطاع الكهرباء حماس نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي في التعليق على هذه الظاهرة الجديدة التي أصبحت جزءًا من حياتنا اليومية مع قدوم فصل الصيف، فلم يعد سؤال الناس لبعضهم النور اتقطع عنكم اليوم؟ بل أصبح السؤال الرسمي: النور اتقطع كام مرة اليوم .
تقول iNG : في مثل هذه الحالات العظيمة من انقطاع الكهرباء.. أهم زرار في حياتك  SAVE ، آه والله.. تستعمله زي المناديل في مسرحية تخاريف !

mona hegazy ‏ : اللهم يا مجيب المضطر إذا دعاك ويا سامع نجوى كل من ناجاك.. نسألك بنور وجهك الكريم أن تهلك الخونة بائعي الوطن أجمعين، دعاء مصري عند انقطاع الكهرباء.

Khalaf : انقطاع الكهرباء عن المدارس فشل كبير وعار على الحكومة انقطاع الكهرباء. 

Alyaa Abou Shahba‏ : أنا حاسة إن ميزانية الأسرة المصرية بقى لازم يكون فيها بند مهم وأساسي ولا غنى عنه للشموع مش من باب الرومانسية ولا الألاطة ولكن عشان نبطل نتكعبل ونخبط في الحيطة، بما أن قطع الكهرباء بقى أسلوب حياة .

DR-Mohammad Hegazy‎‏ : الجرايد الصفراء المغرضة تسخر وتقول: في عهد النهضة المصريون يعودون لعصر "لمبة الجاز" ... الكلاب الكذابين "هو فيه في البلد جاز أصلًا؟
وعلى صفحة القيادي الإخواني عبد الرحمن عز، كتب عز الدين أبو هشيمة يقول: صديقي العزيز عبد الرحمن عز بيدعي ربنا عايز مروحة وتكييف وعربية!!!!!!! طيب وليه نسيت تدعي إن ربنا يرزقك بكهربتهم؟

وعلى نفس الصفحة كتب عز الدين أبو هشيمة يقول: يعني كل الناس اللي بتشارك والنور قاطع عندها لاب توب و"يو إس بي مودم"؟!!!!!! أومال الناس زعلانة ليه؟!!!!  والله إحنا فعلًا في عصر النهضة .

مصطفى النجار: على وزارة الكهرباء إعلان المواعيد المسبقة لقطع الكهرباء، القطع العشوائي تعذيب للناس.. للأسف مطلبنا الآن معرفة مواعيد القطع وليس بقاء الخدمة.

وفي هشتاج "النور قطع" قال هاني فواز‏: رسالة من قنا.. أنا ابني عمره سنتين من كتر قطع النور بقى بيجيلو تهيؤات وبقى يكلم أشخاص مجهولة بيشوفها في الضلمة، هيودينا فين مرسي تاني. 

ahmed kamal emam  : قررت أعمل تشكيل عصابي لسرقة البيوت والسيارات وقت قطع النور.. معانا ساعة بالظبط لتنفيذ العملية.. "هلاوس النور". 

Mohamed Medhat ‏: الحمد لله.. النور قطع ساعة وربع بس. 

Never_fotget : طلبنا من مرسي يحرر الجنود المخطوفين .. قطع النور وحررنا احنا.. نهضة دي ولا مش نهضة؟! 
AhmedovTiger  : النور قطع جيت أذاكر على الشمعة خِلصت، ذاكرت عـ الموبايل قام فصل شحن، جيت أذاكر ع اللاب فصل شحن... دلوقتى عرفت إن أنا والمذاكرة دونت ميكس. 

عيش وحرية: نعتذر عن النور.. ونواصل قطع الكهربا بعد قليل!!!

"مصر في عهد مرسي"

مؤمن: قطع النور يجعل أطفالنا يتابعون حركة النجوم وتغير مواقعها وشدة إضاءاتها، وغالبا سيصبحون علماء فلك في ناسا كأمير المؤمنين .
وهو ما قُوبل بعاصفة من السباب واتهامه بالجنون وتعاطي المخدرات. 
فقال Moatazadelalex Alex : طيب والمريض اللي بيعمل جراحة بأجهزة وتعطلت، ومحلات الطعام المجمد الذي يفسد، وماكينات الصرف للأموال التي تعطلت، والحوادث التي تنتج من إشعال الشموع ونسيانها، والكثير هذه العادة المستجدة ما هي إلا إضرار بالناس ومصالح العباد.

وقال Mohamed Amer : كمان الطلبة مايذكروش، وتعليم إيه وهباب إيه، المرضى يموتوا في المستشفيات والرضع في الحضانات، والأكل يحمض في التلاجات، اللي عنده تلاجة أصلا، ونعد النجوم، جتك ستين نيله إنت وما سميته أمير المؤمنين. 

ولم يتوقف الأمر على البوستات التي جاءت لاذعة، وإنما لعب الفوتوشوب وشخصية "أساحبي" دورًا كبيرًا في تعبير نشطاء الفيس بوك عن استيائهم من انقطاع الكهرباء.

الجريدة الرسمية