رئيس التحرير
عصام كامل

نشطاء ينتقدون تعامل "الرئيس" مع أزمة الجنود.. يدشنون هاشتاج "الحوار الوطني حول أزمة المختطفين"..وائل: البعض يُؤثر تغليب الصراع السياسي .. الكومي يطالب بتكريم الظواهري.. شحاتة: مرسى دمر كل شيء

الرئيس محمد مرسي
الرئيس محمد مرسي

غاضبون من خطف الجنود ويسخرون من مرسي.. وائل: الحادثة لحد دلوقتي مؤلمة جدا بسبب تسييس القضية.. أحمد: طول ما البلد حاكمها مرسي كل شيء مباح..كارلوس: البلد بيحكمها سوسن.. حليم: أين هيبة الجيش؟

حالة من الغضب الممزوج بالسخرية انتابت النشطاء من تخاذل الرئاسة في الكشف عن خاطفي الجنود السبعة بسيناء؛ ومطالبة الرئاسة بعمل حوار وطني حول التفاوض مع خاطفي الجنود؛ مما دفع النشطاء لعمل هاشتاج بعنوان"الحوار الوطني حول أزمة الجنود المختطفين" مطالبين الرئيس بالاستعانة بالمفتش كرومبو لمعرفة الخاطفين؛ في حين أكد النشطاء على ضعف الرئيس وضرورة استخدام الشدة من قبل الجيش لتحرير الجنود المخطوفين.
وقال الناشط السياسي وائل غنيم: "كثير من التعليقات على مسألة خطف الجنود من أول ما حصلت الحادثة لحد دلوقتي مؤلمة جدا بسبب تسييس القضية.. الكوارث اللي من النوع ده المفروض تجمّعنا على قلب رجل واحد لحين تجاوز الأزمة.. لكن البعض ما زال يُؤثر تغليب الصراع السياسي في مثل هذه القضايا وتحويل القضية إلى مزايدة سياسية معتادة يحاول كل طرف أن يكسب فيها نقاطا على الطرف الآخر دون أدنى إحساس بالمسؤولية تجاه الجنود المُختَطفين وأهاليهم!"

وأضاف الإعلامي أحمد العسيلي:" طب رئاسة الجمهورية مش حتعمل "هاشتاج" على تويتر عشان "التويترية" يشتركوا في الحوار الوطني حول أزمة الجنود المختطفين"، وأوضح أحمد مصطفى بدري: "أنا بقول طول ما البلد حاكمها مرسي كل شيء أصبح مباح".

واستطرد كارلوس جورج: "البلد اللي العساكر فيها بتتخطف يبقى بتحكمها سوسن" ؛ وقال RomyooEg " هو بعد اللي بيحموا مصر فيه حوار مع حد دي قله أدب"، وأضاف حسام الدين " لما تعرف إن رئيس جمهوريتك عايز يعمل الحوار الوطني حول أزمة الجنود المختطفين لازم تقوم تشكر؛ أمال لو حاربنا هتعمل إيه!!"
وأوضح وحيد الكومي:" أنا أرى إن مرسى يجيب عبدالماجد ويبعت يجيب الظواهري من أفغانستان ونكرمهم بقلادة النيل ويرجعولنا الجنود".
 وأضاف حليم: "حوار لاسترجاع جنود؟ أين هيبة الجيش والأمن في مصر ؟ للأسف مرسى دمر كل شيء"
واستطرد أسامة محمد "طب أخوكم محتاج حوار وطنى علشان يعرف يتغدى إيه النهاردة"، وقال محمود عصام: " سؤال فني بحت .. فين الصاعقة و 777 و 999 و المظلات و قوة مكافحة الإرهاب .. هو الجيش فييين ... مين بينادى .. ودن من طين و ودن من طحين".
وقال وائل الصغير: " إحنا نعلن الحرب علي كوريا الجنوبية ونأمم سامسونج هو الحل لمشاكل مصر الاقتصادية"، وأضاف إسلام حافظ:" ولادك اتخطفوا يا مرسي هتعمل لسة حوار يا"، وقال ميدو 2005 " حوار إيه ياولاد التيت إنت تبعت قوات الصاعقة تجيب الجنود ولو فشلوا يبقى إنت جيش ضعيف وحكومة عاااااار".
وأضاف محمود عبودة: "هو مش بيقولوا إن البرادعي عميل وحمدين واحد خمنا. ليه بقى أول ... منتخب عايز يقعد معاهم؟، وقال ميدو أمين:" أنا اقترح على سيادة الرئيس أنه يبلغ البوليس"، وأضاف علي فتحي: "نزول الجيش بكامل قوته إلى مناطق منزوعة السلاح وطظ فى اتفاقية كامب ديفيد الحل بترحيل عرب سيناء وتقنين أوضاعهم على غرار النوبيين وإنشاء مدن جديدة لهم".
وقال ديفيد جاكوب: "أنا من رأيي نكلم اللهو الخفي" ؛ وسخر يسري قائلاً" إحنا نخصص رقم 0900 للإبلاغ عن الخاطفين .. وكل ما تتصل أكتر فرصك في الخطف تكتر"، وقال حسام يحيى: "حوار وطني علشان الجنود.... هي دي محتاجة حوار"، وقال شيحا ساخراً: "أنا بقول مرسي يستعين بخبرات المفتش كرومبو لمعرفة أماكن الجنود المخطوفين".
الجريدة الرسمية