رئيس التحرير
عصام كامل

فيفي عبده: الرقص بيجري في دمي ولقب الراقصة تاج على راسي.. تامر أمين دخل الإعلام بالواسطة.. دوست على علم إسرائيل قدام مناحم بيجين.. ولو جوزي أتجوز عليا هقطعه وأحطه في أكياس

فيتو

حلت الراقصة فيفى عبده ضيفة على برنامج «شيخ الحارة» المذاع على فضائية «القاهرة والناس» وكشفت أسباب هجوم الإعلامى تامر أمين عليها في أحد برامجه، وسر حبها للرقص الشرقى.


حقيقة اعتزال الرقص
وقالت فيفي، إنها تعيش أحلى فترات حياتها، ساخرة: «عندى 13 سنة، وأنا فخورة جدا بأننى فيفى عبده الأم والجدة والراقصة تاج على رأسي أننى راقصة».

وأضافت: «أنا مش كبيرة في السن ولكن كبيرة في المقام، ولن أعتزل الرقص، الرقص بيجري في دمى، ولكنى مريت بحالة نادرة خلال الخمس سنوات الماضية بسبب سمنتى وتخنى وتفاجأت بذلك أثناء وجودي في لبنان حيث اكتشفت أن كرشى ماشى قدامى كبير».

وواصلت: «توجهت لصيدلية وطلبت من الصيدلى دواء للتخسيس، علشان كنت عايزة ألبس جينز، علشان كده بحاول أحافظ على رشاقتي، يا ناس يا شر كفاية أر».

هجوم تامر أمين
وعزت الراقصة، أسباب نشر فيديو لها وهى تؤدى وصلة رقص على موقع التواصل الاجتماعى «إنستجرام» قائلة: «ساعة الرقص تساوى 5 ساعات مشى، وأتمنى الرقص للجمهور مرة أخرى، ولكنى أنتظر العمل الجيد ويجب أن يليق هذا العمل بتاريخى». 

وأضافت: «أنا موجودة، على كافة مواقع التواصل الاجتماعى وأنا برقص، واللى تليفونه من أي مكان هيشوفنى وأنا برقص».

وردت على تصريحات الإعلامي تامر أمين خلال إحدى حلقات برنامجه، والتي وصف فيها الرقص بأنه مهنة حقيرة، قائلة: «مين تامر أمين، وأنت بتتفرج على الرقص ليه، والرقص أي حد بياخد مرتبه من الرقص وإحنا بندفع ضرايب وبينى وبين هذا الشخص في إشارة منها لتامر أمين – قضايا».

ووجهت رسالة للإعلامي قائلة: «ربنا هو اللى هيحاسبنا والرقص خط أحمر وإحنا ناس كويسين ومحترمين جدا واللى مش عاجبه ميتفرجش عليه، هو دخل الإعلام بالواسطة..الرقص غلط، واحترم نفسك».

مليارديرة بحب الناس
وأردفت «أنا أكبر مليارديرة في حب الناس، واللى يهمنى إسعاد جمهورى ومش مهم أي حد تانى، وهناك 3 حاجات مش ممكن الإنسان يشتريهم بالفلوس، السعادة والصحة وحب الناس، وأنا مش بفهم في السياسة ولا الدين، ولكنى بفهم أـوي في الفن».

وأضافت: «عملت 25 فيلم من أهم الأفلام في السينما المصرية وعملت مع كبار مخرجى مصر العظماء، والفيلم الوحيد اللى ندمت عليه لأنه فاشل وهو مهمة في فيلم قديم كان من إنتاج السبكى».

وأوضحت: «مكنتش أعرف أن سيناريو الفيلم مكتوب بهذا الشكل السيئ، وكان أول فيلم اشتغلته أثناء عودتى للسينما، ولم أقرأ السيناريو والفيلم غلطة، ومبحبش تقديم شخصية الراقصة في الأفلام، لأنه مش بيعجبنى، وبحس أنه سخرية من المهنة».

فخورى برقصى
قالت الراقصة فيفى عبده: إن دخول نجلتها عزة مجاهد، الفن كان بناء على رغبتها وعشقها للفن، موضحة «ابنتى عارفة يعنى إيه احترام وهى اتربت صح، وفخورة بها وهى رافعة راسى».

وأضافت: «ولو في واحدة من بناتى سواء عزة أو هنادى عايزة تشتغل رقاصة مش هزعل فالرقص فن، وأكون فخورة بها وأنا فخورة إنى راقصة، وأنا أكتر راقصة رقصت أمام ملوك ورؤساء دول، وتقابلت معهم علشان أنا راقصة والفن مش محتاج يترجم».

وأوضحت: «ربنا بيدينى علشان يستعجب مهاجمينى من ذلك، واتعودت أنى أكون قوية»، مؤكدة: «مستعدة تقديم برامج توك شو اجتماعي لأن معايا شهادة الحياة وبقدم نصائح ألماظ للجمهور على صينية ذهب».

مقلب رامز
نفت فيفى، علمها بمقلب الفنان رامز جلال ببرنامج «رامز تحت الأرض»، المذاع على فضائية «إم بى سى مصر» الذي عرض العام الماضى، موضحة «أنا طلعت قاموس كل الشتائم وبعدين أنا لما عرفت بالمقلب ضربته».

وأضافت: «سيدة بيتعمل فيها مقلب زى بتاع رامز.. كانت الناس مستنية منى إيه أقول له: تعالى آخد بوسة من بوقك»، موضحة: «هذا العام لم أخرج من منزلى، ولم أشارك في أي برنامج تم تصويره خارج مصر.. وبعدين أنا مبعرفش أعوم».

غلطة حياتى
وقالت الراقصة، إن أول قرار ستتخذه في حالة توليها نقيب الراقصات، هو تعليمهن الرقص وليس الجمباز الذي يقدمونه حاليا، موضحة: «أتمنى أكون وزيرة سياحة، ويجب الاعتراف بأن السائح بنك»، وتابعت: «شاركت في حفلات فنية ومهرجانات ومؤتمرات سياحية في الخارج بناء على دعوة من وزيرة السياحة».

وأوضحت: «شاركت في فيلم الرسالة، مع طونى كوين، وكان عمرى 9 سنوات، ثم شقيت طريقى في إحياء الحفلات الفنية، ومثلت علشان الناس تعرف شكلى ولم أرقص في حفلة بدون أجر وكنت باخد حقى وزرت العالم كله والناس اللى بتهاجم الرقص الشرقى مش عارفة حاجة عن البطيخ».

إدمان الشاي
وعن الخطأ الذي تتمنى أن تمحوه في حياتها، قالت: «ندمانة إنى مسجلتش كافة الأعمال الفنية التي شاركت فيها من بداية حزمنى يا وادلعى يا دوسة وغيرها وتمنيت تقديم مسرحية شباب امرأة مع الراحلة تحية كاريوكا، واختار ابنتى عزة لتجسيد شخصيتى في قصة حياتى، وشريهان كراقصة».

لقاء ترامب
أعربت الراقصة فيفى عبده، عن أمنيتها في وقف كل الفضائيات التي تهاجم الدولة، وتحث على إثارة الفتنة، موضحة: «الشعب استلم الدولة وبطنها مفتوحة، وبنحاول نقفلها بالغرز، وعشان كده الرئيس عبد الفتاح السيسي يقوم بمشروعات قومية جيدة، وأنا معه قلبا وقالبا».

وأضافت: «لو أتيحت لى الفرصة للقاء الرئيس الأمريكى دونالد ترامب، هلبس عباية لف ومنديل بأويه وهقوله: تشرفت إنى شوفت حضرتك».
وتابعت: «لو جوزى أتجوز عليا هقطعه وأحطه في أكياس، وهو ميقدرش يعملها، ولن أغلق حسابى على إنستجرام لأنه المتنفس الوحيد ليا اللى بكلم فيه جمهورى بدون رقيب».

علم إسرائيل
قالت الفنانة فيفى عبده: «دوست على علم إسرائيل أمام مناحم بيجين، رئيس وزراء إسرائيل الأسبق بعد إحياء حفل فنى بأحد الفنادق الكبرى بوسط البلد».

ونفت صحة ما تردد عن وجود خلافات شخصية بينها والفنانة سمية الخشاب إبان تصوير مسلسل «كيد النسا» الذي عرض في رمضان العام الماضى، موضحة «أول علقة أخدتها كانت من والدتى وكانت بتضربنى أنا وأشقائى الخمسة بالكرباج».

وأضافت: «بداية دخولى الفن كنت أنفق على الدعاية الخاصة بأفلامى، وتعرضت للخيانة من أعز صديقاتى».

وسخرت الفنانة فيفى عبده من سؤال مذيعة البرنامج والتي طالبتها بالكشف عن عدد عمليات التجميل التي قامت بها، قائلة: «الحمد لله مفيش دقة مسمار ولا شاكوش».

وعلقت على صورتها وهى ترتدى غطاء رأس على فستان مكشوف قائلة: «الصورة كانت مع الفنانة أحلام، وصورنا مصور محترف ويملك موهبة إبراز الوجه بدون رتوش».

وعن صورة الراقصة الأرمينية صافيناز، قالت: «شخصية لطيفة جدا وروحها بقت مصرية ورقصها مش وحش».
الجريدة الرسمية