رئيس التحرير
عصام كامل

بعد سب ابن الرئيس لناشط سياسى.. حفيد "المرشد" يصف المعارضة بالكلاب

محمد بديع
محمد بديع

أشعل إياد عمار محمد بديع، حفيد مرشد الإخوان المسلمين، صفحات التواصل الاجتماعي "فيس بوك" بعد أن سب معارضي الإخوان وخاصة أنصار حمدين صباحي قائلًا: "الكلاب تعوي والقافلة تسير، أتباع حمدين وشفيق كل كلامكم السب والشتم ده يدل على التربية يعني خليكم معارضة محترمة, الفاشل يحقد دائما على الناجح. أنتم خايفين ليه من جماعة الإخوان، اللي عايز يتكلم يكون كلامه محترم".

واشتعلت تعليقات نشطاء "فيس بوك" ردًا على حفيد المرشد, وجاءت التعليقات كما يلي: صفحة "لا تجادل ولا تناقش إنت عيل إخواني" كتب فيها: "من يومين ابن مرسي يشتم المصرييـن ودلوقتى النوغـــة ده كمان بيشتــم كل من يعارضهــم".

و"أنت يا حبيبي متجيبش سيرة حمدين والبرادعي على لسانك تاني أنت آخرك ترفع حواجبك زى مانت عامل وتاخد المصروف من جدو لكن تجيب سيرة حمدين و البرادعي هتطحن من الثوار".

 

و"إجري ياض ألعب بعيد مع العيال في الشارع"، و"العيل النص سوى ده كمان حيتكلم إجرى يالا روح استرجل كده وتعالى اتكلم".

 

و"لما هما فاشلين إنتم ليه مرعوبيين قوي كده وبعدين ليه مش بتعالجوا أسباب الفقر بدلًا من شراء أصوات الفقراء بالزيت والسكر أو ليست هذه صدقة انتخابية أم ستعملون على إبقاء الفقر كما هو حتي تضمنوا بقاء الأصوات الانتخابية كما هي بل وتعملون على خفض نسبه التعليم وزيادة الأمية لكي تضحكوا علي الناخبين بأنهم سيذهبون للجنة لو انتخبوكم".

 

الجريدة الرسمية